Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

Arbetsbeskrivning

Sigtuna kommun är en plats med stor spännvidd. Här ryms levande landsbygd, småstad och en internationell flygplats. Ett rikt kulturarv och kulturell mångfald. En stolt historia och stora framtidsplaner. Kanske är det därför drivkraften är så stark att växa, förändras och utvecklas. Det är också därför det är så spännande att arbeta här. Hos oss blir du del av en trevlig och prestigelös kultur där vi hjälps åt och tar tillvara på varandras kunskap, olikheter och erfarenheter. Arbetet är ofta omväxlande, ibland utmanande men alltid meningsfullt. Välkommen hit!

Socialförvaltningen har ett brett ansvarsområde där myndighetsutövning och förebyggande insatser ingår, bland annat barn- och ungdomsvård, missbruks- och beroendevård, våld i nära relation och familjerådgivning.



ARBETSUPPGIFTER
Vårt mål är att på sikt endast arbeta med egna familjehem och vi är redan en bra bit på väg att lyckas med detta. Som familjehemssekreterare hos oss kommer du tillsammans med dina nya kollegor ansvara för att rekrytera, utreda och kontinuerligt stödja och vägleda våra familjehem i deras uppdrag.

Hos oss arbetar familjehemssekreterare och barnsekreterare nära varandra i alla ärenden, för att följa upp att det placerade barnet får god omsorg och god utveckling i sitt familjehem. Våra behandlingsassistenter finns med och jobbar med umgänge mellan det placerade barnet och de biologiska föräldrarna där det är möjligt.

Arbetet med familjehem och familjehemsplacerade barn innebär ofta långsiktiga relationer och resor är vanligt förekommande i tjänsten.

Vår arbetsplats är belägen i Märsta kommunhus, ett par minuters promenad från tågstationen.

KVALIFIKATIONER
Du har:
• Socionomexamen
• Dokumenterad erfarenhet av att ha arbetat som socialsekreterare med myndighetsutövning inom barn och ungdomsområdet alternativt som familjehemssekreterare.
• B-körkort
• Goda kunskaper i svenska språket
• förmåga att arbeta självständigt och strukturerat där du på en vardaglig basis kan prioritera bland dina arbetsuppgifter
• förmåga att skapa och behålla kollegiala relationer och du samarbetar bra med andra
• I pressade situationer behåller du ditt lugn och du väljer att se lösningar snarare än problem

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Din ansökan gör du enkelt genom att bifoga ditt CV och svara på några urvalsfrågor kopplade till denna tjänst. Vi ber dig dock att inte bifoga personligt brev. Tester kommer att förekomma i rekryteringsprocessen. Utdrag ur belastningsregistret ska uppvisas för rekryterande chef i ett obrutet kuvert innan anställning.

Som anställd hos oss erbjuds du introduktionsprogram, intern såväl som extern handledning, kontinuerlig kompetensutveckling genom föreläsningar och utbildning, flexibilitet och möjlighet att arbeta hemifrån vissa dagar i veckan och i överenskommelse med närmaste chef, årsarbetstid, möjlighet till semesterväxling och friskvårdsbidrag.

Som anställd i Sigtuna kommun får du ta del av en rad förmåner, bl.a. blir du automatiskt medlem i Personalklubben där du kan ta delta i olika aktiviteter. Läs gärna mer om våra andra förmåner och hur det är att jobba hos oss i Sigtuna kommun!
https://www.sigtuna.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss.html

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

Liknande jobb


Vi söker en socialsekreterare med specialkompetens!

8 maj 2024

Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

30 april 2024